Sunday, June 21, 2009

NUTP: Guru Pembantu

Tadi sempat gak tengok berita pukul 8.00 TV3, NUTP ada cadangkan agar guru-guru pembantu diadakan di sekolah harian. Guru-guru pembantu ni tugasnya untuk membantu guru tulen dalam bahagian pengkeranian. Setakat ni guru pembantu cuma ada kat kelas pra dan kelas pendidikan khas saje. Guru-guru tulen bolehlah tumpukan perhatian 100% kepada p&p murid dalam kelas...tak gitu????

Kalau cadangan ni diluluskan (tak tahu berapa tahun lagi daaaa...) akupun tumpang suka jugak. Tugas guru sekarang ni aku rasa lebih banyak tugas kerani daripada tugas yang wajibnya iaitu mengajar kat dalam kelas. Bolehla bantu guru-guru yang banyak kereje kat sekolah aku tu, seperti s/u hem, penyelaras tahun 6, kp math, guru kelas, dll.

Aku takyah la kot ada guru pembantu sebab aku dah berduet dengan farah yang rajin giler...Apa pendapat kawan-kawan bloggerrrrrrrrrrrrrr tentang isu guru pembantu ni????? Tapi kalau dapat guru pembantu yang MEMBATU pun tak guna jugak kan...



HIDUP NUTP!!!!!!!!!
Yang ye..ye.. aku letak logo NUTP ni kenapa????
Aku dah jadi ahli ke?????????
Tahun depan la aku jawab...hehehe.

7 comments:

  1. wah..best ni..nape s/u HEM banyak keje ke?..bt masa ni terkawaal lagi....pada saya ok ada guru pembantu ni tapi ada kesan jugak sb takut2 nanti semua keje guru tulen dibuat oleh guru pembantu...he he amik kesempatan le tu.....

    ReplyDelete
  2. memangla kereje s/uHEM terkawal lagi, sebab dia sangat rajin. Nak tau dalam cuti 2minggu baru-baru ni, cikgu-cikgi termasuk aku hehehe... cuti sakan tapi s/uHEM ni tetap gi sek buat kereje....sape ekkk s/uHem tu...????

    ReplyDelete
  3. saya suke sangat kalau ada pembantu ni... ringan skit keje saya....

    ReplyDelete
  4. saya tau sape s/u HEM 2...akak nak tau tak sebab pe dia pi habiskan masa kat sekolah..sebab nak balik kampung xboleh, kuar pi shopping duit xberapa ada nak kena jimat bayar yuran sem 3...so, pi sekolah le..he he...kalau tak jgn harap le s/u HEM tu pi sekolah time cuti...

    ReplyDelete
  5. Oooo macam tu ye??? Akak mati-mati ingatkan (bukan mati betul ye...) dia tu rajin buat kereje HEM kat sekolah...Tapi rasanya baru-baru ni 2X dia balik Langkawi...

    ReplyDelete
  6. saya pernah jadi pembantu guru masa di UK dulu. banyak tumpuan kepada tolong guru kelas dan jaga pelajar yang istimewa. memang bagus kerja tu dan dapat beri peluang kepada orang ramai untuk bekerja. saya tolong hias kelas, dan tolong bercerita kepada budak kelas lagi. kena pandai jugak dan bukan setakat duduk diam je. kena proaktif. saya dah dengar pasal ni bertahun lamanya. masa najib menteri pelajaran. dia kan graduate kat uni yang sama dengan saya di nottingham. so dia pun tahu pasal sekolah kat uk tu. hopefully semua ok cepat. janji budak pandai dan seronok belajar. bukan gitu?

    ReplyDelete
  7. harap-harap doa kite semua dimakbulkan...amin

    ReplyDelete

Yg baik jadi teladan, yg buruk jadi sempadan. Silalah...