Friday, June 5, 2009

Memori di Pulau Ketam...

Hari ini rasa teringin nak tulis entry tentang percutian kami sekeluarga di Pulau Ketam. Sebenarnya dah lama dah kami pergi tapi tak sempat nak buat jek. Tempat tu taklah best sangat tapi kalau nak memancing okeyla...Suami aku minat memancingkah??? pelik jugak aku kerana semenjak berkahwin ni aku tak taupun suamiku ni kaki pancing...kuang...kuang...kuang... Katanya,kawan-kawan ajak. Aku dan anak-anakpun ikut la sekali. Tak kan nak biarkan suami g dengan kawan-kawan dia je, takut nanti lain yang dipancing, lain pulak yang dapat.

Kami bertolak pagi dan kawan2 suamiku ada yang tunggu di petronas, dan ada yang akan datang pada sebelah petangnya. Jalan nak masuk jeti Pulau Ketam amatlah jem sebab cuti hari wesak dan kami terpaksa menempuh dua buah kuil untuk sampai ke sana huhuhu...panas yang amat, Tuhan je tahu. Kami dah siap bawa bekalan makanan yang agak banyak sebab kawan suami bagi tau, kat sana tak ada makanan. Ye lah orang gi sana bukan nak makan, nak memancing...ye tak!

Masa pergi kami naik bot kayu yang dah buruk n uzur tapi ok jugak sebab air-cond free... macam bot nelayan tu. Tambangnya rm15 seorang pergi dan balik. Bot tu tak laju sebab tu 1 jam lebih baru sampai kat tempat memancing(kelong). Mula-mula sampai tu malu jugak sebab aku satu-satunya bunga kat situ. Biarlah aku pergi dengan suami dan anak-anak, bukannya dengan orang lain kan...

Sampai-sampai kat situ kawan suami aku tanpa melengahkan masa terus siapkan kelengkapan untuk memancing. Anak-anak aku apa lagi menyebuk la... Aku biarkan mereka... baik aku makan perutpun dah lapar. Lepas tu aku sembahyang jamak dan terus berehat kat bilik.

Tempat tu memang sesuai bagi kaki pancing. Tak payah tidur, makan atau fikirkan hal lain, memancing je kerjanya... Kalau air pasang, kami macam berada di tengah laut. Best jugak tapi tempatnya panas sikit. Jom layan gambar-gambar yang sempat aku ambil...


ALONG DAN ANGAH: Berhenti kejap di petronas tunggu kawan suami.


SARAPAN PAGI: Memang susah nak cari restoran Melayu kat sini. Mamakpun mamak la..


BUKTI: Tak de orang yang sudi bergambar kat signboard tu sebab panas sangat...


SATU FAMILY: Dalam perjalanan ke Pulau Ketam. Siannya naik bot nelayan buruk...ekekek. Angah pulak pejam mata...


AKSI ALONG: Cukup bergaya walau tak dapat ikanpun.


SUAMIKU: Tetap cool walau tak dapat ikan.


ANGAH: Sarapan roti je, kat situ mana ada nasi lemak...


HASIL PANCINGAN: Taklah banyak tapi ok la... semuanya dibagi kepada kawan suami... aku malas nak menguruskannya. Eh salah box ke....?


SATU FAMILY: Sempat lagi bergambar sebelum bertolak balik.

Terima kasih kepada suami tersayang yang telah menyeponse percutian ni. Lain kali kita g tempat lain pulak ye...tempat yang tak panas, Cameron ke, Genting ke, luar negara ke, bla...bla...bla...

4 comments:

  1. mcm tau je bila pi pulau ketam ni...he he... hmmm kate nak bawa blk ketam untuk saya... mananye....

    ReplyDelete
  2. hehehe...rahsia tau tarikh akak g pulau ketam ni...nanti akak bagi ketam. ketam betul ke gambar ketam ke ikut la... along kata yaya balik kg...betul ke?

    ReplyDelete
  3. wah bestnya pergi pulau ketam..teringin gi situ..bila lah agaknya ye..hehehe

    ReplyDelete
  4. baru hari ni perasan post ni..wah wah..kemain sakan si ibu dengan jejaka2 idaman malaya.. janji rock kan..nampak ke pakai spek hitam tu...

    ReplyDelete

Yg baik jadi teladan, yg buruk jadi sempadan. Silalah...