Friday, September 25, 2009

Cerita raya episod 2...

Seperti tahun-tahun lepas aku seperti biasa menjual kuih raya kat sekolah. tak delah untung sangat tapi dapatlah juga tampung duit kuih raya untuk sendiri, bagi kat emak di kg dan mak mertua. tapi tahun ni tempahan kuih raya agak berkurangan. aku agak ada beberapa kemungkinan...sebab cikgu2 dapat rm250 je, sample kuih raya aku lampat, dah ramai pesaing2 di sekolah dan last sekali promosi aku tahun ni tak bagus sangat.

Tapi yang peliknya macam mana aku kira-kira duit yang aku habiskan untuk membayar kuih raya sampai rm400 lebih. kalau macam ni mana nak dapat untung, duit poket sendiri lagi keluar adalah... aku diam-diam je sebab takut cek abang marah dan ada sebahagian kuih tu aku sorok. aku lagi takut sebab ada lagi kuih aku oder akan dapat lepas cuti sekolah ni. macam mana nak buat????

Nak sejukkan hati suami aku kata kuih tu nak bagi kepada mak muar, mak temerloh dan along nak bawa balik asrama. kalau suamiku dengar macam tu mesti tak marah...



Inilah sebahagian kuih raya yang aku beli. semuanya ada 20 jenis...sapelah nak makan ni??? tulah masa membeli tak hingat dunia...

3 comments:

  1. takpe..nanti saya dtg rumah tolong makan kan.. takpun simpan sampai raya haji..hehe..

    ReplyDelete
  2. 'sapelah nak makan ni???'
    kak huda oi, benda senang macam ni pun nak runsing... ooi kan ada, sedia tolong tuuu...haha

    Rancanglah lebih awal tahun depan, publisiti kena cepat supaya pelanggan-pelanggan tak lari. Sebenarnya, mungkin mereka ingatkan akak tak buat kuih tahun ini, jadi mereka pun tempahlah dengan orang lain. Tak apa, anggap saja duit yang sudah dibelanjakan itu suatu kepuasan.

    ReplyDelete
  3. kuih raya tu meh derma kat ita..kuih raya kitorg da abis bw balik sabah :(

    eh bila cik buat open house ni??

    ReplyDelete

Yg baik jadi teladan, yg buruk jadi sempadan. Silalah...